Wat is foodstyling? Oftewel wat doet een foodstylist?
Als foodstylist (ook wel culinair stylist genoemd) ben ik heel simpel gezegd, bezig met het mooi maken van eten. Mooi maken klinkt misschien wat simpel, maar dat is wel waar het op neer komt. De foodstyling van eten (niet altijd eetbaar) of drinken voor een zo aantrekkelijk mogelijk beeld. Samen met een team van specialisten wordt een foto gemaakt die recht doet aan het product van de klant. Dit kan voor commerciële, redactionele, online of film doeleinden zijn.
Wat houdt het nog meer in?
Foodstyling valt of staat bij de voorbereiding. De vragen die ik mezelf stel zijn: Wat wil de klant precies communiceren met deze productie? Welke doelgroep hoort daar bij? Hoe bereiken we wat de klant wil? Schrijf ik, de foodstylist, de recepten zelf of worden ze aangeleverd? Waar haal ik de mooiste en meest verse ingrediënten vandaan? Hoe kom ik aan verse stoofpeertjes midden in de lente of pepernootjes in de zomer? Is er stroom en water als ik moet koken op een locatie midden op straat of in een weiland? Allemaal blijvende boeiende uitdagingen van mijn werk.
Met foodstyling houd ik me tijdens een productie bezig met alles wat je kunt eten of drinken voor op de foto of in de film. Ik zorg niet voor de styling erom heen. Zoals de borden, het bestek, de ondergronden, de locatie of de modellen. Dat doet de stylist. Ook maak ik geen foto’s of film, dit wordt gedaan door de foodfotograaf of cameraman.
Foodspecialist
Om het ultieme beeld te kunnen maken, beschik ik als voormalig kok over een hoop kennis omtrent materialen, producten en het bereiden ervan. Als foodstylist weet ik wat het product doet op de set. Een rauwe aardappel verkleurt en droogt uit. Hoe zorg je er als foodstylist voor dat dit niet gebeurt en de aardappel toch mooi en vers blijft? IJs smelt onder de lampen, wat kan ik gebruiken dat alle eigenschappen van ijs heeft, maar niet smelt? Daar ben ik specialist in.
Zo leuk!
Wat dit vak zo ontzettend leuk maakt, is de afwisseling. Afwisseling in klanten, de locaties, mijn collegae, de redacties, de reclame bureaus en natuurlijk de te bereiden producten. Maar ook of het een commerciële- of redactionele opdracht is. De ene dag sta ik in de studio en fotograferen we een aardbei in een kom met yoghurt voor op een nieuwe zuivelverpakking. De volgende dag schieten we een productie op locatie met een volledig gedekte tafel vol prachtige gerechten, mooie styling en dito modellen voor een trendy magazine.
Wilt u een productie opzetten?
Dit kan ik voor u van A tot Z regelen. Naast het feit dat ik me bezig houd met foodstyling, organiseer ik ook uw producties. We bekijken samen wat er nodig is voor uw product of campagne. Misschien heeft u een goed idee voor een kookboek, of een nieuw foodconcept dat ontwikkeld en vermarkt moet worden. Bel of mail me, we komen er zeker uit.
Beelden spreken voor zich
U investeert en wilt uw product er uit laten springen tussen de concurrerende producten op de huidige markt. U pakt het professioneel aan en wilt uw boodschap zo duidelijk mogelijk uitdragen. Productfoto’s op verpakkingen, in bladen, op billboards, in folders, online, via tv-commercials of in een kookboek. De foto’s dragen uit wat u wilt en passen bij uw bedrijf of persoon. Hier kan ik aan bijdragen.
Deze woorden maken duidelijk wat ik, als foodstylist, voor u kan betekenen. Maar een foto zegt meer dan al deze woorden.